adidas- historia firmy


Adidas - historia firmy

Ubrania i obuwie sygnowane trzema paskami znane są w różnych zakątkach świata i chętnie korzystają z nich sportowcy, gwiazdy show-biznesu oraz miłośnicy ulicznej mody i sportowego stylu. Historia marki adidas zaczyna się w latach 20. XX wieku, kiedy dwaj bracia postanawiają otworzyć własną fabrykę butów - Gebrüder Dassler Schuhfabrik. Za powstanie brandu adidas odpowiada tylko jeden z nich, choć i drugiemu udało się stworzyć wzorcowy przykład odzieżowego biznesu.
Zobacz model: adidas Gazelle,adidas Superstar,adidas NMDlub przejdź do całej oferty marki.
  

1920-1936 r.

1920

Bracia Dasslerowie – Adolf i Rudolf wytwarzają ręcznie pierwsze pary sportowego obuwia. Produkcja odbywa się w skromnych warunkach w kwestii miejsca pracy i zaplecza technologicznego. W pierwszych projektach bracia bazują na cholewkach z płótna pozyskiwanego z wojskowych namiotów i podeszwach z gumowych uszczelek ze zbiorników na paliwo.

1924

Mający doświadczenie w produkcji obuwia bracia Dasslerowie uruchamiają fabrykę Gebrüder Dassler Schuhfabrik w Herzogenaurach.

1928

Produkowane przez Dasslerów obuwie w końcu trafia do użytku profesjonalnych sportowców. Lina Radke, niemiecka lekkoatletka, pojawia się w butach z Gebrüder Dassler Schuhfabrik na IX Letnich Igrzyskach Olimpijskich w Amsterdamie i wygrywa złoto w biegu na 800 metrów.

1936

Jessie Owens, czarnoskóry lekkoatleta atleta, występuje w butach zaprojektowanych przez Dasslerów na XI Letnich Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie i zdobywa cztery złote medale. Sukces amerykańskiego sportowca znacząco zwiększa zainteresowanie produktami Gebrüder Dassler Schuhfabrik.

1948-1949 r.

1948

Relacje między braćmi Dasslerami stają się napięte, co doprowadza do konfliktu skutkującego rozdzieleniem działalności na dwa osobne przedsiębiorstwa. Adolf postanawia zacząć działać pod szyldem adidas, a Rudolf tworzy markę Ruda, która jakiś czas później ewoluuje w Puma Schuhfabrik Rudolf Dassler.

1949

Kultowe dziś trzy paski zostają zarejestrowane jako znak firmowy marki adidas. Za kupno znaku firma Adolfa Dasslera płaci dwoma butelkami whisky i równowartością dzisiejszych 1600 euro. Do interesu dołącza syn Adolfa – Horst. Na rynku pojawiają się pierwsze buty adidasa dla piłkarzy. W obuwiu z gumowymi ćwiekami kilka lat później reprezentacja RFN triumfuje w spotkaniu przeciwko reprezentacji Węgier.

Lata 50. i 60. XX wieku

1950

Do sklepów trafiają buty adidas Samba przeznaczone do gry w piłkę halową, które stają się jednym z największych sukcesów sprzedażowych w dziejach niemieckiego brandu.

1965

W sklepach debiutuje model adidas Stan Smith, stanowiący pierwsze w całości wykonane ze skóry obuwie do tenisa.

1969

Powstaje model adidas Superstar dedykowany koszykarzom. Buty spotykają się z bardzo pozytywnym odbiorem i wkrótce stają się nie tylko częścią koszykarskiego wyposażenia, ale również ikoną mody streetwearowej.

1979-1997 r.

1979

adidas wypuszcza na rynek buty Copa Mundial, charakteryzujące się krótkimi ćwiekami na podeszwie i cholewką wykonaną z kangurzej skóry. Innowacyjny model staje się inspiracją dla innych producentów piłkarskiego obuwia.

1994

Na sklepowe półki trafia legendarny dziś model piłkarski adidas Predator, zaprojektowany przez byłego piłkarza Liverpoolu – Craiga Johnstona.

1997

adidas przejmuje francuską firmę odzieżową Salomon, znaną z produkcji ubrań i obuwia do użytku w trudnych warunkach terenowych i atmosferycznych.

2005-2017 r.

2005

Firma założona przez Adolfa Dasslera sprzedaje spółkę Salomon SA fińskiej grupie Amer Sports.

2006

adidas staje się właścicielem spółki Reebok.

2010

adidas podpisuje kontrakt na dostarczanie strojów piłkarskich zawodnikom w czasie XIX Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej, rozgrywanych w Republice Południowej Afryki.

2011

Za kwotę 25 milionów dolarów adidas kupuje producenta obuwia Five Ten.

2015

Niemieckie przedsiębiorstwo prezentuje całemu światu pierwsze buty wyposażone w technologię adidas Boost, będącą nowoczesnym systemem amortyzującym. Tym samym buduje fundament pod inne ciekawe linie obuwia, takie jak adidas NMD. adidas za kwotę 240 milionów dolarów kupuje sportową aplikację Runtastic.

[script]$('.kontener-row').each(function(index) { var ile_left = $(this).children('.left').css('height'); var ile_right = $(this).children('.right').css('height'); if (ile_left > ile_right) $(this).children('.left').css('border-right', '1px solid #fff'); if (ile_left <= ile_right) $(this).children('.right').css('border-left', '1px solid #fff');})[/script]

Informacja o plikach cookie

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony www.

Ok, rozumiem